Historie benzínových řadových čtyřválcových motorů BMW (R4)

Publikováno: 30.10.2018

Níže uvedený článek zmiňuje jen relativně běžně v Evropě se vyskytující agregáty. Vynechává tedy motory určené výhradně pro export mimo kontinent a motory divize M – o těch třeba příště. Motory jsou řazeny chronologicky od jejich uvedení na trh.

Historie benzínových řadových čtyřválcových motorů BMW (R4)

M10

První 4-válcový motor BMW v novodobé historii (po druhé sv. válce).

Produkce: 1962 - 1988
Počet válců: 4
Koncepce: Blok litina, hlava hliníková, OHC - dva ventily na válec, polokulová spalovací komora
Rozvody: Řetěz
Objem 1,5 - 2,0
Výkon: 55 - 96 kW (verze Turbo až 125 kW)

Agregát nemá žádná vyloženě slabá místa, krom úniků oleje.


M40

První evoluce legendárního čtyřválcového agregátu M10.

Produkce: 1987 - 1994
Počet válců: 4
Koncepce: Blok litina, hlava hliníková, OHC - dva ventily na válec, hydraulicky vymezené ventilové vůle
Rozvody: Řemen
Objem 1,6 - 1,8
Výkon: 73 - 85 kW

Mohou se vyskytnout problém s rozvody nebo chlazením.


M42

První „víceventil“ v nabídce BMW pro běžné vozy. Koexistoval vedle běžné M40 jako výrazně sportovnější a výkonější alternativa. Výhradně se objevoval v modelech řady 3 a to konkrétně E30 318is a E36 318is a 318ti a také jako druhá nejnižší motorizace u Z3

Produkce: 1989 - 1996
Počet válců: 4
Koncepce: Blok litina, hlava hliníková, DOHC - čtyři ventily na válec, hydraulicky vymezené ventilové vůle, hydraulický silentblok motoru
Rozvody: Řetěz
Objem 1,8
Výkon: 100 - 103 kW

Spolehlivá jednotka, krom občasných úniků oleje.


M43

Jedná se o mírnou evoluci jednotky M40, kde jsou lépe řešeny některá problémová místa. Rozvody jsou nyní řetězem.

Produkce: 1991 - 2002
Počet válců: 4
Koncepce: Blok litina, hlava hliníková, OHC - dva ventily na válec, proměnlivá délka sacího potrubí (DISA)
Rozvody: Řetěz
Objem 1,6 - 1,9
Výkon: 75 - 87 kW

Spolehlivá jednotka, krom občasných úniků oleje.


M44

Jedná o v podstatě o minimální evoluci jednotky M42.

Produkce: 1996 - 2000
Počet válců: 4
Koncepce: Blok litina, hlava hliníková, DOHC - čtyři ventily na válec, proměnlivá délka sacího potrubí (DISA)
Rozvody: Řetěz
Objem 1,9
Výkon: 103 kW

Spolehlivá jednotka, krom občasných úniků oleje.


N40

Po prakticky 40 letech přišlo BMW se zcela nově navrženým celohliníkovým řadovým čtyřválcem a s tím i s novým počátečním písmenem značení (N40/N42).  

Produkce: 2001 - 2004
Počet válců: 4
Koncepce: Blok hliníkový, hlava hliníková, DOHC - čtyři ventily na válec, variabilní časování ventilů (VANOS)
Rozvody: Řetěz
Objem 1,6
Výkon: 85 kW

Oproti starším jednotkám se tyto motory potýkaly s problematickým rozvodovým mechanizem (opotřebení řetězu, napínáku), dále s vyšší spotřebou oleje a s chlazením.


N42

Tento motor se vyráběl souběžně s verzí N40. Rozdílem je větší objem a přítomnost systému Valvetronic

Produkce: 2001 - 2004
Počet válců: 4
Koncepce: Blok hliníkový, hlava hliníková, DOHC - čtyři ventily na válec, variabilní časování ventilů (VANOS) + variabilní zdvyh ventilů (Valvetronic)
Rozvody: Řetěz
Objem 1,8 - 2,0
Výkon: 85 - 105 kW

Oproti starším jednotkám se tyto motory potýkaly s problematickým rozvodovým mechanizem (opotřebení řetězu, napínáku), dále s vyšší spotřebou oleje, s chlazením a pozlobit mohl i systém Valvetronic.


N45

Tento motor přímo nahradil jednotku N40 a taktéž je bez systému Valvetronic

Produkce: 2004 - 2007 (na určitých trzích až do 2011)
Počet válců: 4
Koncepce: Blok hliníkový, hlava hliníková, DOHC - čtyři ventily na válec, variabilní časování ventilů (VANOS)
Rozvody: Řetěz
Objem 1,6 (2,0) 
Výkon: 85 kW (130 kW)

Tento motor podědil od předchůdce prakticky všechny problémy a k tomu se přidala náchylnost na praskání stěn válců.


N46

Tento motor přímo nahradil jednotku N42 a má taktéž jednotku Valvetronic. Oproti předchůdci je vybaven vyvažovací hřídelí. 

Produkce: 2004 - 2007 (na určitých trzích až do 2015)
Počet válců: 4
Koncepce: Blok hliníkový, hlava hliníková, DOHC - čtyři ventily na válec, variabilní časování ventilů (VANOS) + variabilní zdvyh ventilů (Valvetronic)
Rozvody: Řetěz
Objem 1,8 - 2,0 
Výkon: 85 - 127 kW

Tento motor podědil od předchůdce prakticky všechny problémy (rozvody, spotřeba oleje, chlazení, valvetronic) a k tomu přidal potencionální opotřebení vyvažovacích hřídelí.


N43

Navzdory značení se jedná o nástupce motorů N45/N46. Oproti nim přibylo přímé vstřikování benzínu do válců a z prostorových důvodu přišly motory o systém Valvetronic.

Produkce: 2007 - 2011
Počet válců: 4
Koncepce: Blok hliníkový, hlava hliníková, DOHC - čtyři ventily na válec, variabilní časování ventilů (VANOS), přímé vstřikování benzínu
Rozvody: Řetěz
Objem 1,6 ; 2,0 
Výkon: 90 - 125 kW

Tento motor je velice nespolehlivý a trpí na problémy s rozvodovým řetězem, zejména s jeho plastovými vodítky. Dále často zlobí vysokotlaké vstřikovací čerpadlo + vstřikovače, motor má silné sklony ke karbonizaci, dále trpí na zvýšenou spotřebu oleje a poruchy senzorů.


N13

Tento motor vzešel z nechvalné spoluporáce mezi BMW a PSA (Prince). Kromě Peugeotů, Citroenů a Mini se objevil i v modelech BMW řady 1 a 3. Ambicí bylo vyvinout moderní přeplňovaný, přímo-vstřikový motor kombinující vysokou účinnost a výkon. Přesně v duchu politiky downsizingu.

Produkce: 2011 - 2016
Počet válců: 4
Koncepce: Blok hliníkový, hlava hliníková, DOHC - čtyři ventily na válec, variabilní časování ventilů (VANOS) + variabilní zdvyh ventilů (Valvetronic), přímé vstřikování benzínu
Rozvody: Řetěz
Objem 1,6 
Výkon: 75 - 130 kW

Velikým problémem byl vysoký sklon ke karbonizaci, vytahávající se rozvodové řetězy, problémy s vysokotlakým palivovým čerpadlem či vstřikovači. Pozlobit mohlo i chlazení a turbodmychadlo.


N20

Motor N20 přišel z nelehkým úkolem nahradit tradiční atmosférické řadové šestiválcové motory v běžných modelech. V hierarchii stál nad souběžně vyráběnými motory N13.

Produkce: 2011 - 2017
Počet válců: 4
Koncepce: Blok hliníkový, hlava hliníková, DOHC - čtyři ventily na válec, variabilní časování ventilů (VANOS) + variabilní zdvyh ventilů (Valvetronic), přímé vstřikování benzínu, Twin-scroll turbodmychadlo
Rozvody: Řetěz
Objem 2,0
Výkon: 115 - 180 kW

Motor mívá problémy s rozvodovým řetězem, konkrétně s jeho napínákem a plastovými vodítky. Dále je náchylný na selhávání vysokotlakého palivového čerpadla, tvorbu karbonu a také občas mívá problémy s chladící soustavou


B48

BMW B48 je součástí modulární řady motorů BMW, které zahrnují různé varianty se třemi, čtyřmi a šesti válci (řady B38, B48 a B58). Motor B48 nahradil starší motory N20 a stal se základem pro mnoho modelů BMW a Mini.

Produkce: 2015 - současnost
Počet válců: 4
Koncepce: Blok hliníkový, hlava hliníková, DOHC - čtyři ventily na válec, variabilní časování ventilů (VANOS) + variabilní zdvyh ventilů (Valvetronic), přímé vstřikování benzínu, Twin-scroll turbodmychadlo, konstrukce motorového bloku typu Closed-deck.
Rozvody: Řetěz
Objem 2,0
Výkon: 115 - 225 kW

Celkově je povážován tento motor za spolehlivější, než dřívější jednotky N20, N13 a N43. Občas se vyskytují problémy s karbonovými usazeninami, únikem oleje či chladícím systémem.

Kontaktní formulář

Přemýšlíte o novém voze? Začněte tím, že nám sdělíte Vaše představy.



Váš prohlížeč (Internet Explorer) je zastaralý.

Již nevydává pro systém Windows žádné aktualizace. Stáhněte si jeden z těchto aktuálních, svobodných a vynikajících prohlížečů: