Historie
První, kdo zkonstruoval převodovku tohoto typu bylo Porsche již v 80. letech 20. století, avškak jednalo se výhradně o řešení do závodních modelů.
Masově byla DSG převodovka poprvé představena v roce 2003 ve vozech Volkswagen Golf R32 a Audi TT 3.2. Od té doby byla tato technologie neustále zdokonalována a dále rozšířena na další modely značek Volkswagen, Audi, Škoda a SEAT.
Princip fungování
Dvouspojková převodovka obsahuje prakticky dvě dílčí převodovky - jednu pro sudé rychlostní stupně (2., 4., 6., atd.) a druhou pro liché rychlostní stupně (1., 3., 5., atd.). Tyto spojky pracují nezávisle na sobě, což umožňuje plynulý a rychlý přechod mezi rychlostními stupni. Díky tomu, že každá spojka ovládá oddělenou sadu rychlostních stupňů, je možné předem vybrat další rychlostní stupeň, který bude následovat. To znamená, že když jede auto na první rychlostní stupeň, druhý rychlostní stupeň je již předem vybrán na druhé dílčí převodovce a připraven k okamžitému zařazení. Když řidič nebo automatický systém rozhodne o změně rychlostního stupně, stačí pouze změnit, která ze spojek je aktivní. V praxi to vede k velmi rychlému a plynulému přechodu mezi rychlostními stupni bez ztráty síly nebo zpoždění. Celý proces řazení je řízen elektronickými řídícími jednotkami (ECU), které zajišťují optimální a efektivní výběr rychlostních stupňů na základě řady parametrů, jako je rychlost vozu, zátěž motoru a styl jízdy řidiče.
Systém chlazení spojek
V základní rovině můžeme převodovky rozdělit dle systému chlazení spojek na tzv. suchá a mokré.
Suché spojky pracují v suchém prostředí, což znamená, že nejsou ponořeny v mazacím oleji. Tento typ spojky se často používá v menších a lehčích vozidlech s nižším kroutícím momentem. Suché spojky jsou konstrukčně jednodušší a nabízejí následující výhody:
- Nižší hmotnost: Suché spojky jsou obecně lehčí než mokré spojky, což může přispět k celkové snížení hmotnosti vozidla.
- Nižší ztráty třením: Vzhledem k tomu, že nejsou ponořeny v oleji, mají suché spojky nižší ztráty třením, což může zlepšit účinnost převodovky.
Negativem je výrazně snížená životnost spojek, jakožto třecích segmentů. Spojky se mohou opotřebovat již okolo 130.000 km.
Mokré spojky, na druhou stranu, jsou ponořeny v mazacím oleji, který zajišťuje chlazení a mazání. Mokré spojky se obvykle používají ve vozidlech s vyšším výkonem a větším kroutícím momentem. Mokré spojky poskytují následující výhody:
- Vyšší zatížitelnost: Mokré spojky jsou schopny přenášet vyšší kroutící momenty, což je důvod, proč se často používají ve výkonnějších vozidlech.
- Lepší chlazení: Olej, ve kterém jsou mokré spojky ponořeny, pomáhá odvádět teplo generované během provozu, což zlepšuje odolnost vůči přehřátí a prodlužuje životnost spojek.
- Hladší a tišší provoz: Díky mazání a tlumení vibrací olejem jsou mokré spojky obecně hladší a tišší v provozu než suché spojky.
Přehled
Typ |
Spojky (suché, mokré) |
Počet převodových stupňů |
Max. kroutící moment |
Poznámka |
DQ200 |
Suché |
7 |
250 |
|
DQ250 |
Mokré |
6 |
400 |
|
DQ380 |
Mokré |
7 |
420 |
|
DQ381 |
Mokré |
7 |
420 |
|
DQ400 |
Mokré |
7 |
400 |
Pro hybridní pohony |
DQ500 |
Mokré |
7 |
600 |
|
DL382 |
Mokré |
7 |
400 - 500 |
|
DL501 |
Mokré |
7 |
550 |
|
DQ511 |
Mokré |
10 |
550 |
|